Gent Golden Prinsenhof

Kiwanispop
Kiwanis > Over Kiwanis... > Wat is Kiwanis?

Wat is Kiwanis?

Hoe is Kiwanis ontstaan?

Opgericht in Detroit (Michigan, USA) in 1915 was Kiwanis oorspronkelijk een netwerk van ondernemers. Dit is snel uitgegroeid tot een internationaal erkende serviceclub waarvan het doel is om kinderen van de gehele wereld te dienen. Één aspect blijft echter ongewijzigd: op dit moment is Kiwanis nog steeds een uitstekend middel om nieuwe vrienden te maken, nieuwe vaardigheden te verwerven, aan te zetten om deze vaardigheden te gebruiken en ondertussen de sociale acties te steunen en dit wereldwijd.

Waar komt de naam Kiwanis vandaan?

De naam Kiwanis komt van een uitdrukking in het ‘American Indian’ (stam Ochipew), 'Nun Kee-wanis', wat wil zeggen ‘we onderhandelen' of 'we delen graag onze bekwaamheden'.

Belangrijke data

De eerste slogan van de Kiwanis verschijnt in 1920: "We build". Goedkeuring van de zes doelstellingen van Kiwanis in 1924. De eerste Kiwanis club georganiseerd buiten de VS en Canada, club Tijuana, Baja California, Mexico, ontving haar Charter in 1962.

Stichting van de eerste Europese clubs was in Wenen, Oostenrijk, evenals in Brussel, België in 1963.

De eerste Kiwanis club voor vrouwelijke leden werd gesticht in 1987. Over zes maanden zullen er meer dan 3.000 vrouwelijke leden zijn.

"Serving the children of the world" werd in 2005 de nieuwe slogan van Kiwanis.

Honderste verjaardag

In 2015 viert onze organisatie haar 100-jarig bestaan en Sue Petrisin werd de eerste vrouwelijke President van Kiwanis International. Organisaties die op hun honderdste verjaardag nog in volledige goede doen zijn, zo zijn er maar weinig. Toch is Kiwanis daarin geslaagd!

Gelanceerd door een handvol zakenlieden, is Kiwanis uitgegroeid tot een wereldwijde organisatie die dienstverlening en efficiënte liefdadigheid hoog in het vaandel draagt en meer dan 600.000 leden telt verspreid over 80 landen.

Ons District Belgium-Luxembourg

Het District Belgium-Luxembourg die alle clubs in Belgë en het Groothertogdom Luxembourg omvat bevat momenteel meer dan 190 clubs voor een totaal van meer dan 4200 leden.