Vilvoorde

Kiwanis > Mosselfestijn

Mosselfestijn

Na twee thuis-edities in 2020 en 2021, nu eindelijk weer een fantastische live editie bij Ons Tehuis Brabant.

Kiwanis Vilvoorde Noordrand VZW startte dus in oktober 1977. In de eerste jaren waren de sociale activiteiten eerder kleinschalig . De leden werden evenwel zelfzekerder en gingen op zoek naar een groot project om te steunen en dus naar een belangrijker bron van inkomsten voor de sociale kas.
Rond 1980 vernam de club, eerder toevallig, dat mensen bezig waren met een project om een tehuis voor volwassenen met een mentale beperking op te richten in de regio. Er werd contact opgenomen met de stichters van het tehuis en deze kwamen hun plannen toelichten op een vergadering . De club reageerde enthousiast .
De stichters van O.T.B. in Kampenhout konden subsidies bekomen van de overheid , maar moesten ook zorgen voor een aanzienlijke eigen inbreng.
Kiwanis Vilvoorde Noordrand VZW moest dus uitzien naar een renderende activiteit.
In een eerste fase werd , met behulp van Scouts en Chiro uit de ganse streek, niet minder dan 20000 stickers verkocht met het logo van O.T.B. Voor de prijs van 20 frank. Niet weinig fier kon de club dus al beginnen met een gift van 400.000 frank (muntwaarde 1980).
De inhuldiging van O.T.B. kwam in zicht en er werd besloten op die dag een restaurant "mossel-friet" te organiseren . De eerste uitgave van 2 oktober 1982 was meteen een schot in de roos : het werd een overrompeling van 900 bezoekers , meer dan het dubbele van wat voorzien was . Het paniekerig gedoe van die dag zorgt nu nog altijd voor een reeks "straffe verhalen" onder degenen, die het meemaakten. O.T.B. kon 300.000 frank in ontvangst nemen (muntwaarde 1982).
Het succes bleef groeien en sedert een aantal jaren overtreft het aantal bezoekers de kaap van 2.000 en bedraagt de netto opbrengst meer dan 50.000 euro (2.000.000 oude Belgische franken). De organisatie van dit evenement houdt het "mosselcomitee" maanden op voorhand bezig en op de dag zelf werken een 180 vrijwilgers mee : de leden , echtgenoten , kinderen , vrienden, kennissen en jeugdbewegingen.

Wij hopen u van harte te mogen ontmoeten op de eerste zaterdag van oktober!

Aanmelden voor leden:

Gebruikersnaam: