Zaventem Airport

leden2
Kiwanis > Nieuws

Kiwanis Zaventem Airport 26ste jaarlijkse megatentoonstelling

De abdij van Grimbergen is de oudste, nog bewoonde norbertijnenabdij van België en telt zo’n 30-tal kloosterlingen. Erik De Sutter, de huidige abt van de abdij, geeft zijn goedkeuring voor een jaarlijks weekend vol kunst in de tot verbeelding sprekende wandelgangen. De Kiwanisleden van Zaventem zijn erg blij dat ze deze kans krijgen, en stellen de hulp van de paters zeer op prijs. Intussen zullen ze dit jaar aan de 26e editie toe zijn en het is enkel voor dit evenement dat de abdij zijn deuren opent.

Tijdens de vernissage op vrijdagavond is de basiliek het ideale decor voor de officiële opening waarbij de abt zelf het inleidend woordje verzorgt. Eenmaal de tentoonstelling geopend is er voor de aanwezigen nog een extraatje gezien de abt dan plaatsneemt achter de tapkraan om iedereen te trakteren op een glaasje Grimbergen. Geïnteresseerden kunnen in de sacrale vertrekken van de abdij ronddwalen tussen nationale én internationale kunstwerken. Er wordt samengewerkt met galerijen Svenson Art, Wereldbeeld en De Beeldenstorm, maar ook rechtstreeks met opkomende en gevestigde kunstenaars. Zij leveren ook dit jaar weer prachtige kunstwerken die tijdens het weekend gekocht kunnen worden.

Er zal exclusief werk te zien zijn van o.m. Borremans, Tuymans, Panamarenko, de Keyzer, Alechinsky, Karel Appel en Roger Raveel en niemand minder dan mede-exposant Kamagurka zal eveneens aanwezig zijn. Hiernaast zullen er ook minder bekende, maar veelbelovende kunstenaars present zijn. In totaal zullen er zo’n 250 beeldhouwwerken en schilderijen te bewonderen en te koop zijn uit België, Nederland, Zweden, Zimbabwe, Georgië, Rusland ….

Tijdens de tentoontelling wordt er eveneens een exclusieve verkoop gehouden van de champagne Nowack, dit jaar met een nieuw etiket én muselet ter gelegenheid van de 26e verjaardag van Kiwanis Zaventem Airport. Zowel op zaterdag als op zondagnamiddag kan je in de rijk gedecoreerd eetzaal van de paters een Grimbergen met Grimbergse kaas of lokale lekkernijen degusteren. Door de zusterclub Kiwanis Kortenberg worden er ook paaseitjes aangeboden.

Wie tijdens het kunstweekend een kunstwerk koopt, draagt meteen ook zijn steentje bij tot een goed doel. De netto opbrengst van de tentoonstelling wordt rechtstreeks doorgestort aan de goede doelen van service club Kiwanis Zaventem Airport. Zij steunen ondermeer Special Olympics, Eliminate, Homevil, Zoekmand Zaventem, het Fonds voor Innovatief Kankeronderzoek, KUSS Zellik, Het Koninklijk Instituut Woluwe en DOLM.

Art meets History, jaarlijkse kunsttentoonstelling van de Kiwanis Club Zaventem Airport in de Norbertijnenabdij Kerkplein 1 – 1850 Grimbergen. Zaterdag 17 en zondag 18 maart 2018 van 10 to 19u. Vernissage op vrijdag 16 maart vanaf 19.30 u. Toegang gratis.

Kunsttentoonstelling Art meets History

Aanmelden voor leden: