Knokke Zoute

2012-2013 : budget : 2.000 euro

2011-2012 : budget : 1.500 euro

2010-2011: budget : 1.500 euro

Iedereen heeft nood aan vrije tijd. Om je uit te leven, om jezelf te ontwikkelen, om nieuwe dingen te ontdekken of om mensen te ontmoeten. Veel mensen met autisme vinden het echter moeilijk om vorm te geven aan hun eigen vrije tijd. Ze missen vaak de verbeelding en het organisatievermogen om hun vrije tijd in te vullen. De bestaande vrijetijdsorganisaties zijn dan vaak weer te druk of te chaotisch.

Daarom hebben wij met een groepje vrijwilligers de handen in elkaar geslagen en DOEPA® opgericht. DOEPA® staat voor “DOE-activiteiten voor Personen met Autisme”.

Onze doelstelling is heel ruim: mensen met autisme een leuke vrije tijd bezorgen. Iedereen met autisme kan deelnemen. Zowel jong als oud, ongeacht hun mogelijkheden.  Sommige leden zijn 6 jaar oud en hebben een verstandelijke beperking. Anderen dan weer 20 jaar oud en hebben een normale begaafdheid.

Elke activiteit wordt tot in de puntjes voorbereid. Wie zich heeft ingeschreven op een activiteit krijgt maximum één week op voorhand te horen wat er zal gebeuren, wie hun begeleider wordt en wat ze moeten meebrengen. Deze voorspelbaarheid biedt onze deelnemers de rust die ze nodig hebben om te kunnen genieten van de activiteit.

Om tijdens de activiteiten aan ieders noden tegemoet te komen doen wij beroep op een enthousiaste groep vrijwilligers. Wie daar nood aan heeft, krijgt een individuele begeleider. Andere deelnemers worden in kleine groepjes begeleid. Al onze begeleiders hebben een basiskennis over autisme. De hoofdverantwoordelijken van DOEPA® werken ook beroepsmatig met mensen met autisme.

Zowel de organisatie van DOEPA® als de begeleiding van de mensen met autisme wordt gedragen door vrijwilligers. Om tegemoet te komen aan de inzet die zij leveren, willen wij vermijden dat zij hoge kosten overhouden aan hun deelname aan een activiteit. Ouders betalen daarom mee in de kosten van de vrijwilligers.

Om het voor ouders dan weer betaalbaar te houden, gaan wij soms op zoek naar sponsoring.

Mede dankzij de steun van Kiwanis Knokke-Zoute kunnen wij onze zomervakantie aan een heel schappelijke prijs aanbieden aan onze deelnemers. De sponsoring is een belangrijk steuntje in de rug voor een aantal van onze ouders!