De Bolderberg

Kiwanis > Kiwanis Projecten > Kiwanis Pop - Buddy

Kiwanis Pop - Buddy

De Kiwanis-pop Een waardevol psychotherapeutisch hulpmiddel

Ik heb de vorm van een klein wezen met een hoofd, twee armen, een lichaam en twee benen. Ik ben gemaakt van katoen, gevuld met watten van katoen of anti- allergeen polyester.

Ik ben ontstaan dankzij de behoeften van een Australisch ziekenhuis en gemaakt door vrijwilligers.

Sindsdien heb ik een lange weg afgelegd … Ik heb oceanen overgestoken en probeer nu me te verspreiden over de hele wereld, met de hulp van Kiwanis International, die mij geadopteerd heeft.

Mijn roeping is om er als vriend, vertrouwenspersoon, maatje … te zijn, kortom jouw buddy, en zo een brug te vormen naar een lichamelijk en/of een geestelijk herstel!

Als buddy kan ik ondersteuning bieden:

• in een ziekenhuis voor kinderen (lichamelijk)
  • in een zorginstelling of opvangcentra voor kinderen & jongeren (geestelijk)
  • in zorgcentra voor senioren
  • in lagere scholen

Als jouw buddy voel ik me, net zoals jou, niet meer zo alleen!  Daarnaast kan je op me tekenen, schilderen, je kan me versieren en je kan mee aankleden.

In het ziekenhuis kan ik er zijn er om de kinderen gerust te stellen. Het medisch personeel kan mij gebruiken om op een eenvoudige manier uit te leggen wat er met het kind gaat gebeuren. Bijvoorbeeld: hechten, opensnijden, prikken, inzwachtelen, in het gips leggen, opereren … Als buddy mag ik ook meegenomen worden in grote machines zoals de scanner, magnetische resonantie, zelfs in de operatiekamer!

In een zorginstelling of opvangcentra voor kinderen & jongeren kan ik er zijn om kinderen die emotionele- of gedragsproblemen hebben te ondersteunen. Als hun buddy kunnen ze tegen mij alles vertellen. Daarnaast kunnen de kinderen mij ook gebruiken om zichzelf uit te drukken. Precies zoals een tolk.

In een zorginstelling voor senioren kan ik er zijn om het algemeen welzijn van senioren te bevorderen zoals het voorkomen van eenzaamheid en isolement. Daarnaast kan ik ook ingezet worden om senioren aan te zetten tot communicatie en hun terug een zorg, een zin of een doel te geven. Ik kan hen ook aanzetten tot het doen van activiteiten. Bijvoorbeeld het naaien van kleren voor mij, het versieren van mij …

In lagere scholen kan ik er zijn om kinderen te ondersteunen in hun groei doorheen de lagere school. Kinderen krijgen bij de overgang van de kleuterschool naar de lagere school veel te verwerken. Denk maar aan de grote aanpassing om zelfstandig te werken, de concentratie, het blijven stilzitten … Maar ook voor kinderen met hyperactief gedrag, concentratieproblemen, emotionele problemen (zoals faalangst, scheidingsangst …) kan ik een leidraad zijn om kinderen te leren omgaan met nieuwe situaties.

Poppen ‘bevrijden’ kinderen van onrust, spanningen, bekommernissen en problemen waarmee ze worstelen.

Uit :”de magische kracht van Poppen”  Hubert Stuyvaert, ISBN 9789059325784

De Kiwanis pop is gratis te verkrijgen voor ziekenhuizen, zorginstellingen, opvangcentra en lagere scholen via het Kiwanis netwerk van clubs verspreid over heel België. Interesse dan graag een seintje aub